Erfgoed
Vletten
Bij ons zeil je niet zomaar in een bootje,
maar in klassieke houten vletten die een
flinke geschiedenis hebben. Voorheen
werden ze gebruikt als reddingboot bij
Zandvoort en als postboot voor
Terschelling.
Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.
Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.

Vletten
Bij ons zeil je niet zomaar in een bootje,
maar in klassieke houten vletten die een
flinke geschiedenis hebben. Voorheen
werden ze gebruikt als reddingboot bij
Zandvoort en als postboot voor
Terschelling.
Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.
Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.


Zestienkwadraten
De zestienkwadraat (16m2), worden al jaren
gebruikt bij NJV de Haven. Het zijn
betrouwbare tourboten die tegen een stootje
kunnen. Hoewel we in het verleden
verschillende kwadraten hebben gehad met
een lattenromp en/of lattendek, zijn die in de
loop der jaren vervangen door polyster
rompen met een multiplex dek. Deze zijn in
zowel onderhoud als renovatie simpeler,
waardoor de senioren dit onder begeleiding
van de staf zelf kunnen uitvoeren.
Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden
Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden
Zestienkwadraten
De zestienkwadraat (16m2), worden al jaren
gebruikt bij NJV de Haven. Het zijn
betrouwbare tourboten die tegen een stootje
kunnen. Hoewel we in het verleden
verschillende kwadraten hebben gehad met
een lattenromp en/of lattendek, zijn die in de
loop der jaren vervangen door polyster
rompen met een multiplex dek. Deze zijn in
zowel onderhoud als renovatie simpeler,
waardoor de senioren dit onder begeleiding
van de staf zelf kunnen uitvoeren.
Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden
Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden

't Dampend Hert
Een platbodem, gebouwd naar het model
van een zalmschouw. Van oorsprong
scheepjes van 5,5 meter waar mee op de
zalm werd gevist. ‘T Dampend Hert is met
haar 11 meter en een kajuit wat groter en
comfortabeler.
Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!
Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!

't Dampend Hert
Een platbodem, gebouwd naar het model
van een zalmschouw. Van oorsprong
scheepjes van 5,5 meter waar mee op de
zalm werd gevist. ‘T Dampend Hert is met
haar 11 meter en een kajuit wat groter en
comfortabeler.
Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!
Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!
