NJV de Haven

Erfgoed

Vletten

Bij ons zeil je niet zomaar in een bootje, maar in klassieke houten vletten die een flinke geschiedenis hebben. Voorheen werden ze gebruikt als reddingboot bij Zandvoort en als postboot voor Terschelling.

Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.

Vletten

Bij ons zeil je niet zomaar in een bootje, maar in klassieke houten vletten die een flinke geschiedenis hebben. Voorheen werden ze gebruikt als reddingboot bij Zandvoort en als postboot voor Terschelling.

Wij onderhouden de boten door samen met de leden op de ambachtelijke manier de spanten te buigen en de gangen te vervangen.

Zestienkwadraten

De zestienkwadraat (16m2), worden al jaren gebruikt bij NJV de Haven. Het zijn betrouwbare tourboten die tegen een stootje kunnen. Hoewel we in het verleden verschillende kwadraten hebben gehad met een lattenromp en/of lattendek, zijn die in de loop der jaren vervangen door polyster rompen met een multiplex dek. Deze zijn in zowel onderhoud als renovatie simpeler, waardoor de senioren dit onder begeleiding van de staf zelf kunnen uitvoeren.

Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden

Zestienkwadraten

De zestienkwadraat (16m2), worden al jaren gebruikt bij NJV de Haven. Het zijn betrouwbare tourboten die tegen een stootje kunnen. Hoewel we in het verleden verschillende kwadraten hebben gehad met een lattenromp en/of lattendek, zijn die in de loop der jaren vervangen door polyster rompen met een multiplex dek. Deze zijn in zowel onderhoud als renovatie simpeler, waardoor de senioren dit onder begeleiding van de staf zelf kunnen uitvoeren.

Met de kennis in huis om kielbalken, spanten of hele dekken te vervangen, kunnen we onze vloot langdurig in de vaart houden. Dat is maar goed ook, want er worden nauwelijks 16m2-en meer gebouwd, en het aanbod droogt op, mede omdat er boten afgeschreven worden

't Dampend Hert

Een platbodem, gebouwd naar het model van een zalmschouw. Van oorsprong scheepjes van 5,5 meter waar mee op de zalm werd gevist. ‘T Dampend Hert is met haar 11 meter en een kajuit wat groter en comfortabeler.

Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!

't Dampend Hert

Een platbodem, gebouwd naar het model van een zalmschouw. Van oorsprong scheepjes van 5,5 meter waar mee op de zalm werd gevist. ‘T Dampend Hert is met haar 11 meter en een kajuit wat groter en comfortabeler.

Na jaren verhuurd te zijn geweest, daarna verwaarloosd op een werf te hebben gelegen kwam ze na een barre, winterse overtocht in januari alles behalve ‘comfortabel’ bij ons aan: de gaffel was gebroken, de mast van kaal hout, de vlonders verrot, het zeil gescheurd en ook de (jonge) motor vertoonde kuren. Maar plannen, dromen en energie genoeg om weer een prachtig schip van haar te maken!

Erfgoed - Video