De Vuist

Renovatie De Beukende Vuist

In oktober 2016 heeft de seniorenstaf (Daan Oudejans en Erwin Prins) een tweedehands 16m2 overgenomen. Dit was nodig omdat de romp van hun vorige boot was uitgezet en het dek rot was. De naam die de seniorenstaf aan de boot heeft gegeven is: ‘De Beukende Vuist’! Helaas zaten er metalen platen op het dek geschroefd rondom de mast en de motorplank. Dit kon maar een ding betekenen: rotte plekken. Wegens tijdgebrek kon de seniorenstaf in de winter van 2016/2017 alleen een nieuw stuk dek plaatsen rondom de mastkoker. Na hard klussen is dit gelukt.

Na een jaar vol plezier met De Beukende Vuist te hebben gevaren bleek het dek toch te dun te zijn in de staat waarin het zich verkeerde. De Seniorenstaf heeft daarom besloten om De Beukende Vuist in oktober 2017 het water al uit te halen om te kijken of het dek verstevigd kon worden. Na enig onderzoek bleek naast het te dunne (fragiele) dek ook de dekspanten (draagbalken) van het dek op bepaalde plekken rot te zijn en de lasnaden het niet lang meer te houden. De Seniorenstaf heeft daarom besloten het complete dek te vervangen. Echter was wel de intentie om alles in een keer goed te doen, dus de rotte kielbalk en rotte spanten moesten ook vervangen worden.

Na een drukke winterperiode waarbij de seniorenstaf voornamelijk bezig is geweest met het onderhoud van de andere 16 kwadraten was het dan toch eindelijk tijd om aan de stafboot, De Beukende Vuist, te beginnen.

De eerste stap was het weghalen van het dek zodat meer werkruimte aanwezig was. Vervolgens zijn de dekspanten in het neusje van de boot eruit gehaald en één van de dekspanten bij de spiegel. Deze dekspanten zaten namelijk te laag waardoor het dek onvoldoende steun kreeg. Om te voorkomen dat de romp teveel zou uitzakken moesten de nieuwe dekspanten er z.s.m. ingaan. Dit is dan ook gebeurd. Het gehele proces heeft veel langer geduurd dan gehoopt omdat het gehele project staat of valt bij een goed frame. Er zal dus nagedacht moeten worden over de hoogte van de dekspanten, eventuele toekomstplannen (bijv. of de dekspant er ooit nog heel uit moet), maar ook over krachtverdeling van bakboord naar stuurboord en van voor naar achter.

Doordat het dek niet meer aanwezig was, was er voor de seniorenstaf voldoende werkruimte om de kielbalk en spanten te vervangen. Dankzij de nieuwe dekspanten was de kans ook kleiner dat de romp zou uitzetten. Op de foto hieronder is te zien hoe de kielbalk, die van voor tot achter in de boot loopt, naar beneden wordt gedrukt zodat de kielbalk dezelfde ronding krijgt als de romp van de boot. Om ervoor te zorgen dat de kielbalk zijn vorm behoudt, wordt gebruik gemaakt van epoxy en keperweefsel. Dit zorgt naast stevigheid ook voor een lucht- en waterdichte afsluiting. Nadat de kielbalk en de spanten vastzaten moest de luchtkas nog dichtgemaakt worden met polyester en was een laag DD-lak nodig voor een UV-werende laag bovenop al het polyester. Het vervangen van de kielbalk en spanten duurde niet langer dan verwacht, maar helaas nam dit wel enkele weken in beslag i.v.m. droogtijd van de epoxy.

Nadat de nieuwe dekspanten, de kielbalk en “romp” spanten erin zaten kon dan toch eindelijk een begin gemaakt worden aan het dek zelf. Het proces van het plaatsen van een nieuw dek ging voorspoediger dan verwacht. Immers is het, heel gechargeerd gezegd, enkel vier platen hout erop leggen, aftekenen en uitzagen. Dit bleek min of meer dan ook het geval maar wij willen u toch meenemen in de details.

Om een begin te kunnen maken aan het dek moet er eerst een stootrand gemaakt worden. Immers rust hier het dek op en hier wordt het dek ook, bij de rand, op bevestigd. De stootrand was een 2 cm dikke rand gemaakt van vurenhout. Het vastzetten van deze rand ging erg voorspoedig.

Toen de vurenhouten stootrand er eenmaal op zat kon een begin gemaakt worden aan de dekplaten. Het hout wat hiervoor is gebruikt is watervast verlijmd multiplex met afwerkingsranden van Meranti hout. Zoals hierboven beschreven begon dit deel van het project met het grof uitzagen van de vier dekplaten. Vervolgens zijn vier schuine (8:1) lasnaden gemaakt zodat de dekplaten over elkaar heen zouden vallen. Dit zorgt voor een optimale krachtsverdeling en dat inwatering minimaal is – de kans op rot hout minimaliserend. Met behulp van een frees was dit klusje zo geklaard. Echter kostte het enkele uren aan voorbereiding om een constructie voor de frees te maken zodat de lasnaden perfect zouden worden.

Nadat alle lasnaden waren gemaakt kon het dek vastgezet worden m.b.v. diverse lijmsoorten en een spijkerpistool. Dit gaf eindelijk grote resultaten en gaf een extra boost om door te klussen!

 

 

 

 

 

 

 

Nadat eenmaal de dekplaten op het dek zaten kon van de ruwe versie een detail versie gemaakt worden; de vurenhouten stoot- en kuiprand is egaal gemaakt en er kon gewerkt worden aan de Meranti houten kuip- en stootrand. De functie van de vurenhouten stootrand is voornamelijk ter bevestiging van het dek en ter versteviging en bevestiging van de Meranti stootrand. Ter verduidelijking treft u hieronder De Beukende Vuist aan waarbij de Meranti stootrand rondom is bevestigd. Daarnaast is te zien dat de kuiprand is bevestigd en dat de lasnaden voor en achter zijn afgedekt met een lat.

Op de bovenstaande foto is ook te zien dat de waterkering zelf is gemaakt en bevestigd. De waterkering zorgt ervoor dat het water op het voordek wordt afgevoerd richting de afwateringspunten bij de stootrand. Zowel aan bakboord als aan stuurboord zijn drie afwateringspunten over de lengte van het dek geplaatst.

Het is altijd een ingewikkelde klus om de waterkering erop te zetten omdat de waterkering op diverse punten schuin loopt en daarmee dus ook schuin gezaagd en geboord moet worden. Een foutje maken bij het boren in het dek is niet mogelijk omdat dat zou inhouden dat de kuip- en stootrand er weer vanaf zouden moeten samen met een van de dekplaten.

Na enkele maanden hard klussen was het dan toch eindelijk tijd om te gaan lakken! Dit had ook veel haast want binnen 2,5 weken moest de boot het water in zodat de boot meekon op seniorenkamp richting Friesland. Na veel doordeweekse avonden en zes laklagen verder kon de boot dan eindelijk het water in! Onderaan dit artikel treft u de eindresultaten aan van de boot voordat de kikkers, leiogen en klemmen op de boot zijn gezet.

Echter is lang niet alles wat aandacht heeft gekregen hierboven beschreven, dus nog even samenvattend is het volgende vervangen/gemaakt:

  • Motorplank
  • Dek
  • Vier dekspanten
  • Voorschot (om vooronder geheel af te dichten)
  • Vurenhouten stootrand
  • Meranti stootrand
  • Waterkering
  • Kielbalk
  • Twee gewone spanten
  • Luchtkas
  • Kastdeurtjes
  • Vlonders zijn verstevigd
  • Kikkers
  • Roerkoning

Vol trots kijken we er naar uit om nog jaren lang plezier te mogen hebben van dit drijvende stukje ambacht!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door: Daan Oudejans en Erwin Prins